Saturday, 20 February 2016

Kerja Kursus Bimbingan Dan Kaunseling saya tahun 2015

1.0       Pengenalan

Guru bermaksud pengajar, pendidik atau pengasuh. Seorang guru ialah merupakan pembimbing dalam proses pembelajaran. Menurut Mok Soon Sang (1991) pula, guru merupakan seorang ahli masyarakat yang mempunyai perhubungan sosial yang saling berkait rapat dengan masyarakat berstatus. Guru merupakan tenaga ikhtisas di dalam bidang perguruan yang dipertanggungjawab untuk mendidik pelajar di sekolah. Guru juga sebagai anggota masyarakat, harus pandai bergaul dengan masyarakat.

Peranan dan tanggungjawab guru sememangnya memberi impak yang besar dan mendalam dalam diri setiap individu itu. Dari kecil hinggalah menjawat jawatan yang hebat, semua itu adalah hasil ajaran dan didikan guru di sekolah, pun begitu, dunia hari ini semakin maju dan bergerak pantas seiring dengan era ledakan maklumat ini, guru tidak terkecuali merasai tempiasnya. Peranan dan tanggungjawab yang digalas oleh guru semakin mencabar. Oleh itu pentingnya guru mempunyai super karakter seperti yang diketengahkan dalam ucapan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia sempena Hari Guru pada tahun 2013. Antara ciri guru super karakter yang diketengahkan ialah guru yang sayang kepada muridnya, berani mengambil risiko, bertanggungjawab, berdedikasi dan penuh dengan komitmennya dalam melaksanakan tugasnya sebagai pendidik.

Jika diamati ciri guru super karakter tersebut, kita akan dapati terdapatnya persamaan ataupun kaitan dengan ciri-ciri guru bimbingan dan kaunseling yang merupakan guru yang dilantik sebagai guru bimbingan dan kaunseling di sekolah yang bertanggungjawab menjalankan aktiviti-aktiviti kaunseling. Guru bimbingan dan kaunseling merupakan penjana peribadi ke arah melahirkan generasi remaja yang berkualiti seiring dengan hasrat negara untuk melahirkan generasi berpersonaliti yang menjadi fokus utama agenda pembangunan masyarakat dewasa ini.


2.0       Ciri-ciri seorang guru bimbingan dan kaunseling yang mencapai tahap “guru super karakter” .

Guru bimbingan dan kaunseling di sekolah memiliki ciri - ciri umum seperti yang digariskan oleh The Association of Counselor Education and pada tahun 1964, telah mengenal pasti bahawa guru bimbingan dan kaunseling perlulah mempunyai enam kualiti asas iaitu kepercayaan kepada setiap individu, komitmen kepada nilai kemanusiaan, memahami diri sendiri, sikap terbuka dan taat setia kepada professional. Kuliti-kualiti asas ini sedikit sebanyak  menggambarkan ciri guru super karakter.

            Ciri pertama guru super karakter merupakan guru yang sayang akan muridnya. Dalam kehidupan di persekitaran sekolah, guru merupakan ibu bapa bagi murid yang menjaga dan menyayangi anaknya. Penyayang  membawa  maksud  perbuatan  atau  perlakuan  menyayangi,  mengasihi,    dan  bersifat  belas  kasihan  serta  menghormati  orang  lain.  Ini  bermakna guru penyayang adalah seorang yang memiliki sifat kepedulian (concern) terhadap setiap perkara yang berkaitan  dengan  muridnya (every  child  matters) dengan  cara  mengamalkan  nilai  kasih sayang, bersikap mesra,  mengambil berat, berbudi bahasa, saling menghormati, sentiasa ceria, prihatin dan sabar. Guru  penyayang menjiwai  bahawa  murid mereka merupakan  aset  penting yang  perlu diberi perhatian, dijaga, dibimbing, dihargai kewujudannya dan  disayangi setiap masa. Membudayakan   amalan   penyayang   merupakan sifat  profesional guru dalam perhubungannya dengan murid, ibu bapa, komuniti dan masyarakat. Begitu juga dengan guru bimbingan dan kaunseling, yang merupakan guru yang mesra dan mengambil berat. Malah komponen ini merupakan komponen yang paling penting sebagai guru bimbingan.
           
       Sifat mesra seorang guru bimbingan dan kaunseling membolehkan klien tidak malu untuk bersuara, berasa selesa dan rasa diterima oleh guru bimbingan dan kaunseling. Sifat mesra yang ditunjukkan oleh guru bimbingan dan kaunseling memudahkan klien untuk meluahkan masalah yang dihadapi oleh klien. Selain itu, kasih sayang juga dapat dikaitkan dengan perasaan mengambil berat dan sifat ini saling berkait dengan sifat empati yang dimiliki oleh guru bimbingan dan kaunseling. Empati dalam bidang bimbingan dan kaunseling bermaksud guru bimbingan dan kaunseling menyelami permasalahan klien dan menempatkan dirinya dalam situasi klien. Komponen ini penting bagi memudahkan guru bimbingan dan kaunseling membantu klien menyelesaikan permasalahannya dengan memahami emosi kliennya. Rogers ( 1961 ) juga menekankan seorang guru bimbingan dan kaunseling yang berkesan mestilah sikap mesra, menunjukkan keyakinan , dan boleh dipercayai. Beliau juga berpendapat bahawa guru bimbingan dan kaunseling haruslah mesra serta peramah agar sesi kaunseling dijalankan dengan berkesan dan klien mempunyai hubungan yang istimewa dengan guru bimbingan dan kaunseling.  Mesra juga melibatkan tutur kata yang sopan dan ramah serta air muka yang manis membuat klien rasa dihargai(Mustaffa, 1998).

Seterusnya, guru super karakter juga dikatakan seorang guru yang berani mengambil risiko.  Kerjaya guru merupakan antara kerjaya yang mempunyai banyak risiko walaupun hanya mengajar di dalam kelas-kelas di sekolah. Guru yang terbaik adalah guru yang tidak gentar mengambil risiko. Pada zaman ini, para pelajar sudah tidak lagi sama seperti pelajar yang dahulu. Mereka merupakan generasi yang pintar dan mampu menguasai teknologi dek kerana terdedah kepada perkembangan teknologi dunia. Oleh itu, pentingnya guru-guru untuk mengambil risiko mengubah cara pengajaran mereka seiring  dengan zaman. Guru- guru mengambil risiko dengan mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka seperti menggunakan pendekatan ICT dalam pengajaran dan belajar bersama-sama  bukannya mengajar.

Profesion guru bimbingan dan kaunseling juga penuh dengan cabaran. Oleh itu, guru bimbingan merupakan individu yang sering mengambil risiko. Mereka sering berdepan dengan klien-klien yang mereka tidak ketahui latar belakangnya. Tetapi pihak guru bimbingan dan kaunseling tetap menerima mereka tanpa syarat selaras dengan syarat menjalankan kaunseling sendiri iaitu penerimaan tanpa syarat. Penerimaan tanpa syarat guru bimbingan dan kaunseling terhadap klien bermaksud guru bimbingan dan kaunseling menerima diri klien yang sebenarnya. Guru bimbingan dan kaunseling perlulah melayan klien sebagai manusia yang bermaruah dan unik walaupun klien datang dengan masalah yang negatif. Guru bimbingan dan kaunseling tidak boleh memandang serong atau berfikiran negatif terhadap kliennya. Konsep ini diasaskan oleh Rogers dalam teorinya iaitu Teori Pemusatan Klien yang menekankan menekankan supaya kaunselor mempunyai sikap menerima klien tanpa syarat iaitu tanpa menilai tingkahlaku, peristiwa atau perasaan klien sama ada baik atau jahat.

Di samping itu, guru super karakter juga merupakan guru yang bertanggungjawab dalam profesionnya. Guru bertanggungjawab untuk melaksanakan pembinaan kepada diri siswa baik kepribadian, watak serta jasmaniah. Menyalurkan ilmu pada murid sebenarnya bukan pekerjaan yang susah. Namun membina murid supaya menjadi manusia berkarakter pasti bukan pekerjaan yang senang. Seorang guru bertanggungjawab untuk memberikan bimbingan kepada murid. Bimbingan tersebut supaya murid boleh mengenal dirinya sendiri, menyelesaikan masalahnya sendiri, serta mempunyai emosional yang baik. Dalam perkataan lain, guru yang menjalankan tanggungjawabnya dalam mendidik anak murid bukan sahaja membantu mereka menyelesaikan soalan-soalan peperiksaan malah membantu untuk menyelesaikan masalah dalam hidup  mereka dengan mengenali diri mereka sendiri.
        
    Hal ini sama dengan guru bimbingan dan kaunseling di sekolah. Salah satu peranan atau tanggungjawab utama guru ini adalah untuk membantu murid mengenali diri mereka agar mereka dapat menyelesaikan masalah dan menentukan hala tuju hidup mereka berdasarkan minat dan kecenderungan masing-masing. Memberikan bimbingan dan pertolongan terhadap orang lain adalah satu amanah yang  harus dipikul dengan penuh kesungguhan dan rasa tanggungjawab oleh guru bimbingan dan kaunseling. Dapat disimpulkan bahawa guru bimbingan dan kaunseling bertanggungjawab untuk membantu individu malah definasi kaunseling juga memfokuskan perihal memberi pertolongan kepada klien seperti definasi yang diberikan oleh Blocher (1974) yang mendefinasikan kaunseling sebagai suatu proses untuk menolong individu supaya ia menjadi lebih sedar tentang dirinya dan bagaimana ia dapat bertindak balas dalam alam persekitarannya. Corey (1977) sepertimana dengan Blocher menekankan tentang proses di mana seorang klien diberi peluang untuk menerokai aspek diri dan kehidupannya yang menimbulkan masalah pada dirinya.

          Antara tanggungjawab guru bimbingan dan kaunseling dalam memberi pertolongan ialah seperti melalui Sesi Kaunseling Individu iaitu sesi yang melibatkan hanya guru bimbingan dan kaunseling dan klien sahaja. Tujuannya adalah untuk membincangkan permasalahan individu serta membantu klien mencari jalan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh klien. Kaunseling individu lebih kepada perkara yang bersifat peribadi dan kerahsiaan. Oleh itu sebagai guru bimbingan dan kaunseling adalah menjadi tanggungjawab baginya utnuk menjaga rahsia berkaitan cerita atau permasalahan klien yang diperbincangkan.

Pentingnya guru kaunseling yang bertanggungjawab kerana guru tersebut merupakan aset penting ke arah mencapai matlamat mencapai kesejahteraan diri pelajar selaras dengan Hasil resolusi Konvensyen Pendidikan Keibubapaan dan Kekeluargaan Peringkat Kebangsaan ke-2 2004, anjuran (MAPIN) Mimbar Permuafakatan Ibu Bapa Nasional telah melaporkan “satu daripada kaedah menangani masalah disiplin di kalangan pelajar sekolah yang kini semakin serius ialah dengan melantik lebih ramai guru bimbingan dan kaunseling agar jumlahnya sesuai dengan bilangan pelajar” Menurut laporan tersebut, guru kaunseling sebagai golongan profesional yang dilatih khas dalam hal membantu manusia bermasalah, adalah bertanggungjawab bukan sahaja dalam hal memantau disiplin pelajar malah menerangkan halatuju pendidikan serta peluang-peluang kerjaya pelajar di masa hadapan. Pandangan di atas menunjukkan pentingnya guru bimbingan dan kaunseling khasnya dalam membina kecemerlangan pelajar secara holistik.

Selain itu, guru super karakter juga dikaitkan dengan guru yang berdedikasi dan penuh dengan komitmen dalam melaksanakan tugasnya sebagai seorang pendidik. Guru berdedikasi dibezakan oleh komitmen mereka terhadap pencapaian pelajar mereka. Komitmen adalah satu elemen penting dalam pengajaran yang berjaya. Fried mentakrifkan guru yang berdedikasi sebagai: "seseorang yang cinta kepada bidang ilmu sering berasa terganggu oleh isu-isu dan idea yang mengubah dunia kita, tertarik dengan permasalahan dan potensi anak-anak muda yang datang ke kelas setiap hari" (2001, p. 44). Guru-guru yang komited mengambil berat perkembangan pelajar-pelajar mereka dan mereka berjuang bersungguh-sungguh bagaimana untuk mengekalkan pelajar mereka agar terus belajar. Mereka memupuk rasa ingin tahu dan minat terhadap pembelajaran pelajar. Menunjukkan komitmen kepada pembelajaran pelajar boleh menjadi satu faktor penting dalam memotivasi pelajar. Guru-guru yang komited mengiktiraf dan berusaha untuk memenuhi tanggungjawab mereka kepada pelajar mereka. Guru-guru yang terlibat dalam profesion mereka dan komited kepada pelajar serta pembelajaran mereka, memainkan peranan penting dalam pembangunan pelajar.(Mart, 2013). Dalam perkataan lain, guru sebegini juga boleh dikatakan guru yang profesional dalam profesionnya.

Guru bimbingan dan kaunseling juga tergolong dalam golongan guru yang komited dan berdedikasi dalam menjalankan tugasnya membantu murid di sekolah malah ia merupakan salah satu daripada tanggungjawab atau prinsip yang harus dipikul oleh guru bimbingan dan kaunseling iaitu Berkhidmat dengan penuh dedikasi, ikhlas jujur dan cekap. Guru bimbingan dan kaunseling komited  mengendalikan sesi kaunseling dengan profesional untuk membantu klien mereka. Walaupun dengan menjalankan sesi kaunseling, mereka memperoleh pelbagai peluang untuk mengekplotasi klien dengan mengambil kesempatan ke atas mereka, tetapi guru bimbingan tetap komited merealisasikan tujuan kaunseling dan membantu menyelesaikan masalah klien mereka. Mereka tidak mengamalkan, mempersetujui ataupun menggalakkan diskriminasi berasaskan ras, jantina, agama, status, ideologi, kecacatan fizikal, mental, paras rupa ataupun diskriminasi dalam apa jua bentuk dan menjelaskan kepada klien berkaitan keperluan, proses, dan implikasi perkhidmatan kaunseling serta mencapai persetujuan dengan klien pada peringkat awal sesi berhubung batasan kerahsiaan. Guru bimbingan dan kaunseling juga tidak digalakkan memberi perkhidmatan kaunseling kepada saudara-mara atau mereka yang mempunyai hubungan dengan pihak pentadbiran yang berunsurkan penilaian ke atas prestasinya. Guru bimbingan dan kaunseling mematuhi garis-garis panduan ini ketika melaksanakan tugas mereka sebagai pembimbing klien membuat keputusan berkaitan hidupnya.

Tuntasnya, ciri-ciri guru super karakter seperti yang digariskan dalam ucapan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia sempena Hari Guru pada tahun 2013 telahpun dimiliki oleh guru bimbingan dan kaunseling yang merupakan prinsip serta syarat perkidmatan bimbinga dan kaunseling itu sendiri.

3.0       Kesimpulan
          
Kesimpulannya,  guru merupakan pendidik yang akan mencorakkan masa depan sesebuah negara dengan membentuk peribadi muridnya dan betapa pentingnya guru-guru mempunyai super karakter seperti guru yang sayang kepada muridnya, berani mengambil risiko, bertanggungjawab, berdedikasi serta penuh dengan komited dalam profesionnya sebagai seorang pendidik. Ciri-ciri guru super karakter ini juga sangat menyerupai ciri-ciri guru bimbingan dan kaunseling yang mesra,berempati, menerima tanpa syarat, bertanggungjawab, berdedikasi dan komited dalam tugasnya membantu klien menyelesaikan masalah mereka.





           
           
           




Rujukan

Blocher, D. H. (1974). Developmental counseling. New York: Ronald Press Co.

Careerigniter. (n.d.). What Are The Characteristics Of An Effective Counselor? – Career Igniter. Dicapai dari http://www.careerigniter.com/questions/what-are-the-characteristics-of-an-effective-counselor/

Corey, G. (1977). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Monterey, CA: Brooks/Cole Pub. Co.

Dr. Syafrimen. (2010, 11 April). Syafrimen, Ph.D: Kualiti Profesionalisme Guru-Guru Kaunseling [Web log post]. Dicapai dari http://syafrimen.blogspot.my/2010/04/kualiti-profesionalisme-guru-guru.html

Fried, R. L. (1995). The passionate teacher: A practical guide. Boston: Beacon Press.

MakhiI Adnan, & W.Zamilah W.Zin. (2012, April 2). Nur Kerjaya [Web log post]. Dicapai dari  http://binadiribinakerjaya.blogspot.my/2012/04/peranan%ADguru%ADkaunseling%ADdi%ADsekolah.html

Mart, Ç. T. (2013). A Passionate Teacher : Teacher Commitment and Dedication to Student Learning. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(1), 437–442.

Mok, S. S. (1991). Pedagogi 4: Pemulihan, pengayaan dan isu pendidikan. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.

Muhamad Sharif b. Mustaffa. (1998). KAUNSELING ISLAM. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia,4(April), 19–30.
Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person: A Therapist's View of Psychotherapy

0 comments:

Post a Comment