Teori
Rational Emotive Behaviour Therapy oleh Albert Ellis
Latar
belakang tokoh
Albert Ellis
lahir di Pittsburg , Pensylvania tahun 1913. Sebagai seorang pakar psikologi
klinikal , ia memulakan kerjayanya di bidang kaunseling perkahwinan , keluarga
dan seks . Kaunseling REBT berpunca daripada rasa tidak puas hati Ellis
terhadap amalan kaunseling tradisional yang dinilai kurang berkesan , khususnya
teori psikoanalitik klasik yang pernah ditekuninya . Berdasarkan kepada
penemuan - penemuan eksperiman dan klinisnya , Ellis memperkenalkan pendekatan
baru yang lebih praktikal iaitu kaunseling REBT . Teori ini menjadi popular
bertepatan dengan penghasilan buku perdananya " Reason And Emotion In
Psychotheraphy " pada 1962 .
Teori
yang dikemukan oleh Albert Ellis
Menurut Albert Ellis,
manusia pada dasarnya adalah unik yang memiliki kecenderungan untuk berfikir
rasional dan tidak rasional. Ketika berfikir dan bertingkahlaku rasional
manusia akan efektif, bahagia, dan berfungsi. Ketika berfikir dan
bertingkahlaku tidak rasional, individu itu menjadi tidak efektif. Reaksi
emosional seseorang sebagian besar disebabkan oleh penilaian serta interpretasi
yang disedari mahupun tidak disedari. Dorongan emosi tersebut merupakan akibat
dari cara berfikir yang tidak logik dan tidak rasional, yang mana emosi yang
memasuki individu dalam proses berfikir penuh dengan prasangka, sangat
personal, dan tidak rasional.
Berfikir secara tidak
rasional ini bermula dengan pembelajaran secara tidak logik yang biasanya
diperolehi dari orang tua dan budaya tempat individu tersebut dibesarkan.
Berfikir secara tidak rasional akan tercermin dari kata-kata yang digunakan.
Percakapan yang tidak logik menunjukkan
cara berfikir yang salah dan kata-kata yang logik menunjukkan cara berfikir
yang tepat . Perasaan dan fikiran negatif
serta penolakan diri harus dilawan dengan cara berfikir yang rasional dan
logik, yang dapat diterima menurut akal yang sihat, serta menggunakan cara
verbalisasi yang rasional.
Pandangan pendekatan rasional emotif
tentang kepribadian dapat dikaji dari konsep kunci teori Albert Ellis yang mempunyai beberapa unsur yang membangunkan tingkah laku
individu, iaitu Antecedent event (A), Belief (B), Emotional consequence (C). Antecedent event
(A) iaitu peristiwa luar yang dialami atau memapar individu. Peristiwa
terdahulu yang berupa fakta, kejadian, tingkah laku, atau sikap orang lain.
Contohnya seperti perceraian suatu keluarga, kelulusan bagi siswa dan
sebagainya merupakan antecendent event bagi seseorang.
Belief (B) yaitu pemikiran, pandangan, nilai,
atau verbalisasi diri individu terhadap suatu peristiwa. Pemikiran seseorang ada dua jenis, iaitu pemikiran yang
rasional (rational belief atau rB) dan pemikiran yang tidak rasional (irrasional
belief atau iB). Pemikiran yang rasional merupakan cara berfikir atau sistem
kepercayaan yang tepat, masuk akal,
bijaksana, dan kerana itu ia menjadi produktif. Pemikiran yang tidak rasional
merupakan kepercayaan atau sistem
berfikir seseorang yang salah, tidak masuk akal, emosional, dan oleh kerana itu
ia tidak produktif.
Emotional consequence (C) merupakan kesan
kepada sikap emosional sebagai akibat atau reaksi individu dalam bentuk
perasaan senang atau dorongan emosi dalam hubungannya dengan antecendent event
(A). Konsekuensi emosional ini bukan akibat langsung dari A Selain itu, Ellis
juga menambahkan D dan E serta F untuk rumus ABC ini. Seorang kaunselor harus melawan (dispute; D)
pemikiran-pemikiran tidak rasional itu agar kliennya boleh menikmati
hasil-hasil (effects; E) psikologi yang positif daripada
pemikiran-pemikiran yang rasional dan
seterusnya menghasilkan perubahan tingkahlaku (F)
0 comments:
Post a Comment